Benyújtott határozati javaslatom a lakáshitel adósok helyzetével és a lakhatáshoz való joggal kapcsolatosan
2011.02.28. 18:31
Az alábbiakban olvashatják a határozati javaslatot.
1. Az Országgyűlés felkéri a Kormányt, hogy – a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, a Központi Statisztikai Hivatal és a települési önkormányzatok jegyzőinek bevonása mellett – rendelje el átfogó adatfelvétel elkészítését a lakossági hitelszerződések és hiteltörlesztés helyzetéről.
2. Az Országgyűlés felkéri a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének elnökét és a Központi Statisztikai Hivatal elnökét, hogy segítse a Kormányt az 1. pont szerinti adatfelvétel végrehajtása során.
3. Az 1. pont szerinti adatfelvétel kiterjed legalább a következő adatok – személyazonosításra alkalmatlan módon történő – összegyűjtésére:
a) a pénzügyi intézmények lejárt követelései tekintetében
aa) a pénzügyi intézmények által nyújtott ingatlanfedezetű, 90 napot meghaladó tartozással rendelkező
lakossági lakáshitelesek száma, tartozásuk értéke, az ingatlan becsült értéke, a hiteladósok háztartás-összetétele, lakóhelyük területi megoszlása, köztük a munkanélküliek aránya és a hiteladós jövedelme
területi megoszlásban, munkanélküliek aránya, az adós elmúlt 3 hónapban megszerzett jövedelme;
ab) a pénzügyi intézmények által végrehajtás alá volt lakóingatlanok és a lakóval együtt elárverezett ingatlanok száma, ezek területi megoszlása, becsült értéke, árverezési értéke;
b) az önkormányzatok lakásállománya és lakhatással kapcsolatos szociálpolitikája tekintetében
ba) a szociális-, költségelvű- és piaci bérű önkormányzati lakások megoszlása, komfortfokozatuk, lakásméretük, a teljes állomány kihasználtsága;
bb) az önkormányzati lakásokban lakó lakbérhátralékosok közül az adósságkezelésbe és díjhátralék-csökkentő támogatásba már be nem vonható mértékű tartozással rendelkezők száma, e személyek lakhatása biztosításának módja;
bc) ha a településen igénybe vehető adósságkezelési tanácsadás, adósságcsökkentési támogatás, szociális bérlakás juttatása, akkor ennek ténye és igénybevételének feltételei és a támogatás elosztásának elvei;
bd) érvényes kilakoltatási határozatok száma a településen, az önkormányzat által a végrehajtási árveréseken gyakorolt elővásárlási jogok száma, a Magyar Fejlesztési Bank kapcsolódó hitelkeretének igénybe vétele esetén ennek ténye;
be) ha az önkormányzat tart fenn családok által fenntartott átmeneti otthonát, akkor ennek ténye, a férőhelyek száma, a kihasználtság aránya és a bekerüléshez szükséges átlagos várakozási idő;
c) a közüzemi szolgáltatások tekintetében a díjhátralékosok száma, az adósságkezelési szolgáltatásban részt vevők aránya, a tartozás nagysága;
d) az eddigi állami intézkedések hatása tekintetében a készfizető kezesség programnak, valamint a kilakoltatási moratóriumnak a tartozásállományra és a fizetőképességre gyakorolt hatása.
4. Az Országgyűlés felhívja a Kormányt, hogy az adatfelvétel eredményét 2011. május 1-jéig hozza nyilvánosságra.
Indokolás
Ez az állításunk a jelenlegi krízishelyzetben még inkább helytálló, viszont ahhoz hogy hatékonyan fel tudjuk mérni pontosan mekkora is a krízishelyzet, és milyen jellegű szükség van egy nagyon alapos
helyzetfelmérésre és adatgyűjtésre. A kilakoltatási moratórium feloldása, annak egy részének feloldása ismeretlen számú ember érint és az érintettek szociális helyzetéről lényegében semmilyen tudása nincsen a Kormánynak és az Országgyűlésnek. A problémára csak tervezéssel, pontos adatok alapján lehet felelős megoldást kínálni. Az LMP felhívja a Kormányt, hogy kezdjen el dolgozni a lehetséges megoldások keresésén.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.